Dambulla

Dambulla-buddha.jpg
El temple es compon de cinc coves, que han estat convertides en sales de meditació. Les coves, construïdes a la base d'una roca de 150 metres durant el Anuradhapura (segle 1 aC a 993 dC) i els temps de Polonnaruwa (1073 i 1250), són, amb molt, el més impressionant dels molts temples de la cova es troben a Sri Lanka. L'accés és al llarg de la suau pendent de la roca de Dambulla, que ofereix una vista panoràmica de les terres planes dels voltants, que inclou la fortalesa de roca de Sigiriya, a 19 km. Capvespre porta centenars d'orenetes swooping a l'entrada de la cova. Els majors cova mesura uns 52 metres d'est a oest, i 23 metres de l'entrada a la part de darrere, aquesta espectacular cova és de 7 m d'altura al punt més alt. deïtats hindús també estan representats aquí, igual que els reis i Valagamba Nissankamalla, i Amanda - deixeble més devot de Buda.

http://ceylonreach.com/wp-content/uploads/2015/09/cave-temple-dambulla.jpg
 Cova del Rei Diví

La primera cova es diu Devaraja Lena (Lena a la cova significat Sinhalese), o "Cova del Rei Diví."
Un compte de la fundació del monestir es registra en una inscripció del segle Brahmi sobre l'entrada de la primera cova. Aquesta cova està dominada per l'estàtua de 14 metres de Buda, excavat a la roca. S'ha pintat infinitat de vegades en el curs de la seva història, i probablement va rebre la seva última capa de pintura al segle 20. Als seus peus és alumne favorit de Buda, Ananda; al capdavant, Vishnu, diu que han utilitzat els seus poders divins per crear les coves.

Cova del Gran Rei 
 
En la segona i la cova més gran, a més de 16 de peu i 40 estàtues sedents de Buda, són els déus Saman i Vishnu, que pelegrins sovint decoren amb garlandes, i finalment estàtues del rei Vattagamani Abhaya, que van honrar el monestir al segle 1 aC ., i el rei Nissanka Malla, responsable al segle 12 per al daurat de 50 estàtues, com s'indica un cop s'han inscrit en pedra prop de l'entrada del monestir. Aquesta cova es diu en conseqüència Maharaja lena, "Cova dels Grans Reis". L'estàtua de Buda tallada a la roca a la banda esquerra de la sala és escortat per figures de fusta dels Bodhisattvas Maitreya i Avalokiteshvara o Natha. També hi ha un Dagoba i un ressort que degota l'aigua, diu que té poders curatius, d'una esquerda al sostre. pintures al tremp distintius en el sostre de la cova que data del segle 18 representen escenes de la vida de Buda, del somni de Mahamaya a la temptació pel dimoni Mara. Altres imatges relacionen els esdeveniments importants de la història del país.


Nou Gran Monestir
 
La tercera cova, el Maha Alut Viharaya, el "Gran Nou Monestir" sostres i parets quadres adquirits en l'estil típic de Kandy durant el regnat del rei Kirthi Sri Rajasinha (1747-1782), el famós evangelista budista. A més de les 50 estàtues de Buda, també hi ha una estàtua del rei.


Estàtues
 
L'estàtua de Buda d'or, Dambulla temple d'or, simplement costa avall des del temple de la cova.
Dins d'aquestes sales de meditació és representatiu de moltes èpoques de singalès l'escultura i l'art singalès. Les estàtues de Buda són de diferents mides i actituds - el més gran és de 15 metres de llarg. Una cova té més de 1.500 pintures de Buda que cobreixen el sostre. 

Conservació

Una pagoda a Dambulla temple d'or
Conservació en el complex del temple de Dambulla s'ha concentrat principalment en la preservació
dels seus esquemes de murals. Senake Bandaranayake informa que els esquemes es van netejar durant un projecte de conservació inicial durant la dècada de 1960 que va involucrar a la neteja dels murals i l'aplicació d'una capa protectora. estratègies de conservació posteriors al temple de Dambulla Complex (sobretot a partir de 1982) s'han centrat en el manteniment de la integritat del complex existent que s'ha mantingut sense canvis des de la reconstrucció de la terrassa del temple en la dècada de 1930. Aquesta estratègia es va acordar durant un projecte de col·laboració entre la UNESCO, el Projecte Triangle Cultural de Sri Lanka i les autoritats del temple de Dambulla que es va desenvolupar entre 1982-1996. 

A mesura que el temple de Dambulla segueix sent un centre ritual actiu, els plans de conservació del
projecte 1982-1996 van ser dirigits a la millora de la infraestructura i l'accessibilitat del lloc d'acord amb la seva condició de Patrimoni de la humanitat. Això va implicar la renovació del paviment tallat a mà dins el complex i la instal·lació d'il·luminació moderna. Una major inversió en la infraestructura del temple ha vist la construcció d'un museu i altres instal·lacions turístiques ubicat lluny del complex històric.
inspeccions més recents per la UNESCO en 2003 han proposat una ampliació de la zona protegida existent al voltant del complex per tal de minimitzar el dany als elements arqueològics. 


El projecte de conservació a terme entre 1982 i 1996, centrat principalment en la preservació dels esquemes de murals del segle XVIII que representen al voltant del 80% del total de les pintures es conserven a Dambulla. A finals de 1990 la majoria d'aquests esquemes es va mantenir en excel·lents condicions, amb els esquemes dels santuaris més grans (Vihara 3 i Vihara 2) encara conserva la majoria de les seves característiques del segle XVIII. 


La neteja no es va dur a terme durant el projecte 1982-1996 que en el seu lloc es va centrar en l'aplicació d'una sèrie de mesures correctores per estabilitzar els murals, així com el desenvolupament d'una estratègia de conservació a llarg termini per minimitzar encara més mal humà o ambiental