Anuradhapura primer va ser col·locada per Anuradha, un
seguidor del príncep Vijaya el fundador de la cursa singalès. Més tard, es va
convertir en la capital pel rei Pandukabhaya a aproximadament 380 B.C.According
a la Mahavamsa, l'epopeia de singalès Història, ciutat del rei Pandukabhaya va
ser un model de planificació. Recintes es van reservar per als caçadors, per
carronyers i per als heretges, així com per als estrangers. Hi havia albergs i
hospitals, almenys una capella Jain, i els cementiris de les castes altes i
baixes. Un subministrament d'aigua va ser assegurat per la construcció de
tancs, dipòsits artificials, dels quals un porta el nom del rei si existeix a
dia d'avui sota el nom alterat de Baswakkulam.
Va ser durant el regnat de Devanampiya Tissa (250-210
aC) que el Arahat Mahinda, fill del gran budista emperador Asoka, va portar a
un grup de missioners de nord de l'Índia a Sri Lanka. Amb els seus seguidors es
va instal·lar en una ermita de coves al turó de Mihintale - el nom que deriva
de la nova religió own.The de Mahinda va escombrar la terra en una ona. El
mateix rei va donar un terreny per a un gran monestir al cor de la ciutat, que
era també la seva pròpia Royal Park - el bell principat Mahamegha Gardens.The
budista havia tingut sinó un segle que comença quan va ser enderrocat
temporalment per un invasor de la Chola regne de sud de l'Índia. La religió,
però, no va rebre cap contratemps.
En aquest moment lluny de la costa sud-est, estava
creixent el príncep que anava a convertir-se en el paladí del nacionalisme
singalès: Dutugamunu (161-137 B.C)
Durant tota la seva destresa marcial, Rei dushta
Gamini ha d'haver estat un home de singular sensibilitat. Ell va construir el
MIRISAVETI Dagoba i el bronze Palace poderós, que tenia nou pisos d'alçada i
presenta al Mahasanga (ordre de monjos). No obstant això, la RUWANVELI Dagoba,
el seu més magnífica creació, no va viure per veure la seva finalització.
Dos més, almenys, dels Reis Anuradhapura cal esmentar
- si més no perquè alguns dels majors monuments són atribuïbles
indiscutiblement a ells.
El primer d'ells va ser Vattagamani Abhaya (Valagamba)
(103 aC i 89-77) en el primer any de que el seu regnat Chola invasors van
aparèixer de nou i se'l van endur a amagar temporalment. Durant catorze anys,
mentre que cinc de Tamil Reis van ocupar el seu tron, va vagar sovint refugi a
les coves de la selva. Es fa constar que, com en la seva situació quan passava
una antiga ermita Jain, un asceta, Gin va cridar i es burlaven d'ell. "El
gran lleó negre està fugint!" Al llarg de la seva exili la pulla feia mal.
Guanyar el Regne enrere en el passat, que va arrasar l'ermita de Giri a terra,
i va construir el Monestir Abhayagiri. El nom és un peralt tort en el seu propi
nom i l'ermità falta de tacte, així com (el que vol dir muntanya de la
intrepidesa) una abstenció de la seva covardia!
Després va venir el rei heretge Mahasena (274 - any
301) que va construir més gran d'un sistema de Sri Lanka Dagoba JETAWANARAMA
(Patrimoni de la Humanitat), molt més complicada de reg i 16 grans dipòsits
d'aigua (tanc) com Minneriya, fins i tot avui dia, que irrigar milers d'acres
d'arrossars .
Anuradhapura era continuar durant sis-cents anys més
com la capital nacional. Però a mesura que el desert protegir al seu voltant
disminuït amb la prosperitat i intestina lluita per la successió real va
créixer, es va fer cada vegada més vulnerables a les pressions d'expansió sud
de l'Índia; i la ciutat va ser finalment abandonat la capital i retirada de solidesa
més solitàries.
Però els monuments del seu apogeu sobreviuen, envoltat
de belleses com ara que es converteixin en el passat: la Umbrage solemne dels
arbres, el silenci de pedra freda, i la serenitat del cel protector.